[Consultare publică] PROIECT: H O T Ă R Â R E de Guvern pentru organizarea și finanțarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU)
În vederea consultării publice, în condiţiile art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, dar și a consultării preliminare interinstituționale, Ministerul Educaţiei publică următorul proiect:
-
H O T Ă R Â R E de Guvern pentru organizarea și finanțarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU);
Implementarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU) preconizează o serie de schimbări esențiale în cadrul sistemului de învățământ superior din România. Prin acest program, se urmărește creșterea retenției studenților, în special a celor proveniți din grupuri defavorizate, prin sprijinirea tranziției de la învățământul liceal la cel universitar. Colaborarea cu unitățile de învățământ preuniversitar, organizarea de cursuri demonstrative în mediul rural, oferirea de cursuri remediale pentru elevii care susțin Bacalaureatul și dezvoltarea de programe de consiliere sunt doar câteva dintre măsurile prevăzute pentru a facilita accesul și a reduce riscurile de abandon.
Obiectivele PNRAU sunt adaptate specificului fiecărei instituţii de învăţământ superior şi urmăresc:
a) sprijinirea tranziţiei de la învăţământul liceal la învăţământul universitar;
b) susţinerea şi finanţarea Centrelor de consiliere şi orientare în carieră în vederea monitorizării şi implementării de acţiuni de combatere a abandonului universitar;
c) susţinerea schimbului de bune practici între instituţiile de învăţământ superior cu privire la măsurile de recrutare a studenţilor, inclusiv prin implicarea asociaţiilor reprezentative ale studenţilor;
d) identificarea măsurilor de sprijin printr-un feedback timpuriu optimizat şi personalizat cu privire la progresul educaţional şi riscurile aferente;
e) implicarea cadrelor didactice în programe şi activităţi pentru reducerea abandonului universitar, inclusiv prin oferirea de cursuri remediale;
f) dezvoltarea unor politici şi practici de reînmatriculare şi reintegrare a studenţilor, de tip "A doua şansă", la nivelul fiecărei instituţii de învăţământ superior;
g) generalizarea introducerii în norma cadrelor didactice a activităţilor de consultaţii cu studenţii şi a activităţilor remediale;
h) dezvoltarea spiritului de implicare şi a sentimentului de apartenenţă a studenţilor la propria instituţie de învăţământ superior/facultate;
i) dezvoltarea unui instrument de monitorizare a tranziţiei către învăţământul superior şi de avertizare timpurie a abandonului universitar;
j) susţinerea posibililor candidaţi la studiile de învăţământ superior şi a studenţilor care provin din familii care au un nivel scăzut de educaţie prin programe de tipul "Primul student din familie".
În plus, PNRAU introduce măsuri pentru a încuraja implicarea activă a studenților în viața universitară, prin dezvoltarea sentimentului de apartenență și implicare în activități extracurriculare. Prin sprijinirea acțiunilor de voluntariat și organizarea unor sesiuni de orientare academică la începutul fiecărui an universitar, programul își propune să creeze un mediu favorabil dezvoltării personale și profesionale a studenților. Totodată, dezvoltarea de instrumente digitale de monitorizare a progresului educațional și avertizare timpurie pentru riscurile de abandon va permite o intervenție rapidă și eficientă pentru studenții aflați în dificultate.
Proiectul de act normativ este aliniat dezvoltărilor la nivel european. Programul Național de Reducere a Abandonului Universitar (PNRAU) se aliniază direct cu prioritățile strategice stabilite la nivel internațional, în special cele ale Uniunii Europene (UE) și ale Spațiului European al Învățământului Superior (EHEA).
Astfel, programul național nu doar răspunde nevoilor interne ale României, dar contribuie și la îndeplinirea obiectivelor stabilite în cadrul EHEA, promovând o educație incluzivă, accesibilă și orientată spre reducerea disparităților educaționale.
Propunerile și sugestiile cu privire la proiectul supus consultării publice pot fi trimise în următoarele 10 zile calendaristice (de la data publicării) pe adresa de e-mail dgis@edu.gov.ro.